Voorbereidingen van een nieuwe Amerika reis in 2004

Toch naar Amerika in 2004?
Het is ergens een gewone dag in december 2003 als Peter me belt onderweg van het werk naar huis. Hij heeft juist op het nieuws gehoord dat de koers van de dollar momenteel enorm gunstig is, en twijfelt aan onze beslissing om in 2004 niet naar Amerika te gaan. “We zouden gek zijn als we dat aan onze neus voorbij laten gaan”, roept hij uit. En ik? Ik heb zin om door het dak van de auto te vliegen van blijdschap. Hoewel ik heb ingestemd met het oorspronkelijke besluit om in 2004 niet naar Amerika te gaan -we waren immers al 2 jaar achter elkaar geweest en we wilden het geld ook wel eens aan andere dingen besteden- was het vooral Peter die de handrem heeft aangetrokken. En nu laat hij weer langzaam los.

De dagen erna praten we over niets anders. Na goed overleg en het maken van nieuwe afspraken is het nieuwe besluit definitief: we gaan in 2004 nog een keer naar Amerika, maar daarna doen we een paar jaar iets anders. Op dit moment wordt het voornemen geboren om te proberen minstens elke 3 jaar een reis naar Amerika te maken, voornamelijk om mijn verlangen te voeden.

Globale planning
Heerlijk, dat betekent dat ik weer plannen kan maken voor onze nieuwe reis. En heleboel voorpret dus! Welk gebied van Amerika gaan we verkennen? We willen nog zoveel zien! Bij Peter staat Mount Rushmore hoog op het verlanglijstje, en ik wil heel graag Yellowstone zien. Met deze aanknopingspunten ga ik aan de slag.

Na de kerst ga ik eerst langs het reisbureau om reisgidsen te halen. Hier kun je namelijk altijd ideeën uit halen voor de route. Welke punten zijn de moeite waard? Hoe worden de meeste routes gepland? Daarnaast ga ik ook in de bibliotheek een aantal boeken halen over Amerika, en ik put natuurlijk uit mijn eigen privé bibliotheek die inmiddels ook al behoorlijk van omvang is. De week tussen Kerst en Nieuwjaar gebruik ik om veel te lezen en ik krijg langzaam een globaal idee van de route: een rondreis vanuit Denver met een bezoek aan de staten South Dakota, Wyoming, Utah en natuurlijk Colorado. Maar ook de nationale parken in Californië staan nog op ons verlanglijstje. Omdat deze route een behoorlijke afstand overbrugt, kan ik Peter overhalen om 4 weken te gaan in plaats van 3 weken. Zo lang zijn we nog nooit eerder weg geweest!

Ticket boeken
Eerst is het belangrijk om de vlucht te regelen. Die kun je beter maar vroeg genoeg boeken, zodat je een zo gunstig mogelijke prijs hebt. Maar dan rijst de volgende vraag: Wanneer gaan we? We weten wel wanneer we willen gaan, maar dat vergt op mijn werk nog wel wat discussie. Als het aan mijn leidinggevende ligt, kan ik alleen op vakantie in februari, mei en november……… en dat is nu net niet onze bedoeling. Na overleg met collega’s in Zweden doe ik een voorstel voor een compromis: september/oktober.

Na overleg met het reisbureau over de mogelijkheden en de prijzen wordt het uiteindelijk een retourticket naar Denver: heenreis op 18 september en terugreis op 16 oktober, aankomst 17 oktober. We zullen dus maar liefst een maand weg zijn van huis, en precies 4 volle weken in Amerika te besteden hebben. Vooruitlopend op de definitieve toestemming van mijn werkgever nemen we een optie op de tickets en wanneer we op 28 januari groen licht krijgen van mijn leidinggevende wordt de optie meteen verzegeld en staat de reis vast. Hè, hè, eindelijk……. Nu hebben we iets om naar uit te kijken.

Discussiegroep en internetforum over Amerika
De plannen ontvouwen zich langzaam verder in mijn hoofd. Ik bestel een aantal boeken over de regio waar we naartoe gaan en ik ga op internet op zoek naar informatie. Al zoekende kom ik terecht op 2 interessante websites over Amerika: en . Op de eerste website lees ik over een e-mail discussiegroep: een groep mensen die via de e-mail informatie uitwisselt over Amerika. Ik meld me aan. Op de tweede site vind ik een forum waar mensen on-line informatie kunnen uitwisselen over Amerika. Ook hier meld ik me aan.

Ik kan via deze bronnen niet alleen mijn vragen kwijt en informatie vergaren, maar ik merk dat ik ook informatie kan delen. Ik ben immers zelf ook al een aantal keren eerder in Amerika geweest. De deelname aan de discussiegroep en het forum groeien dan ook uit tot een leuke hobby, en ik breng vele uren door achter mijn computer. Gaandeweg krijg ik steeds meer informatie over de regio en kan ik onze plannen steeds verder vormgeven. Ik vind zoveel interessante plekken, dat ik zelfs keuzes moet maken in de planning. Wat doen we wel, en wat doen we niet?

Route definitief?
In de zomer heb ik de route helemaal klaar, de reisplanning helemaal uitgewerkt met verschillende alternatieve mogelijkheden. De hotels zijn voor een groot deel ook geboekt, want deze reis willen we graag zoveel mogelijk in de nationale parken overnachten. Alleen op de “reisdagen” gaan we op de bonnefooi, zoals dat zo mooi heet. De route strekt zich uit vanuit Denver naar South Dakota, Wyoming, Utah, via Nevada naar Californië en Arizona en dan weer terug naar Colorado via Utah.

Maar dan gebeurt er eind augustus een natuurramp in Death Valley National Park. Er komt in een keer zoveel water tegelijk naar beneden dat het een ravage wordt in het park. De meeste bezienswaardigheden zijn niet meer te bereiken, en de grote doorgaande weg door het park is op een aantal plaatsen helemaal weggespoeld. Na een paar dagen blijkt dat het een hele poos zal duren voordat het park weer goed bereikbaar zal zijn en na wat overleg en goede raad op het forum besluiten om de reis toch maar om te gooien.

We schrappen het bezoek aan Death Valley en daarmee ook het bezoek aan Californië. We nemen ons voor om Californië in de toekomst gewoon nog eens te bezoeken en dan alle parken in de reis mee te nemen. Ook Las Vegas schrappen we, want daarin zijn we toch niet echt geïnteresseerd, we zouden alleen gaan om te winkelen. Als blijkt dat we er precies in het weekend zullen zijn met de nieuwe planning schrappen we de bestemming dan ook, we zullen vast genoeg mogelijkheden hebben om te winkelen op andere plekken!

De dagen die we daarmee terugverdienen verdeel ik over de eerste week van de vakantie. We krijgen dan meer tijd in Yellowstone en South Dakota en kunnen de afstand iets meer relaxt overbruggen. Dat betekent wel dat alle hotelovernachtingen moeten worden aangepast, dus dat kost weer een bel- en mailrondje! Maar gelukkig zijn alle aanpassingen mogelijk. Het kost ook weer even tijd om de reisplanning helemaal aan te passen, maar dan zijn we er ook bijna klaar voor! De route is nu echt definitief.

Terreinrijden met een 4x4
Tijdens het plannen van de reis werd ook duidelijk dat we graag van het gebaande pad afwijken en de soms minder voor de hand liggende mooie plekjes willen bezoeken! Er staan heel wat dirt roads op de planning, en daarvoor hebben we dan ook een mooie SUV met 4-wheel-drive (4WD) gehuurd via Hertz. Dat is pas avontuur! Op internet lezen we van alles over het rijden met zo’n auto, en dan blijkt dat er toch wel wat bij komt kijken. Het klinkt allemaal niet zo eenvoudig als sommigen het voorstellen, en we voelen ons toch wat onzeker. Kunnen we dat wel?

Om ons voor te bereiden geven we ons op voor een cursus terreinrijden met een 4x4. Het is een groepscursus in Veldhoven, en bestaat voor een klein deel uit theorie en voor een groot deel uit praktijk. Spannend! We vertrekken 18 september op vakantie en de cursus is 2 weken eerder, dus we hebben geen gelegenheid het geleerde weer te vergeten!

De cursus is geweldig! Het is niet alleen erg goed ter voorbereiding maar ook gewoon een heel leuke avontuurlijke dag! De dag begint met een voorstelrondje en een klein beetje theorie, maar als de koffie op is begeven we ons al op weg naar de locatie waar het gaat gebeuren. Daar stappen we over in een Suzuki die voor vandaag ons vervoermiddel is. Er worden 2 groepen gemaakt en elk team van 2 personen heeft zijn eigen auto ter beschikking. Om beurten wordt er gereden. In eerste instantie rijden we in een colonne achter de instructeur aan tot we bij een wel heel uitdagend parcours komen. Gaan we dit doen?

De instructeur doet alle moeilijke oefeningen eerst voor met zijn auto, en daarna legt hij uit wat hij heeft gedaan en hoe, en ook waarom. Daarna mogen we één voor één hetzelfde doen. Het zweet staat in mijn handen, maar ik ben erg trots op mezelf als het in 1 keer lukt. Dit is een enorme beleving! Aan het einde van de dag hebben we allemaal veel geleerd, behoorlijk moeilijke stukken parcours afgelegd en veel zelfvertrouwen opgedaan, dit zal ons zeker helpen tijdens de vakantie!

Klaar voor vertrek?
Na de cursus vliegt de tijd snel voorbij en langzaam maken we ons klaar voor vertrek. De reisplanning geprint, een lijst met adressen van favoriete restaurants en winkels in de map, een stapel met reisboeken ligt klaar en dan gaan we de koffers inpakken op vrijdagavond voor vertrek. Hoe gedegen de voorbereiding ook was, en hoe lang ik ook daarover heb gedaan, het inpakken gaat altijd op de laatste minuut. Gelukkig heb ik daar niet veel tijd voor nodig, in een paar uurtjes zijn we bepakt en bezakt! Ieder een half-lege koffer, een extra grote reistas met daarin slechts onze rugzak voor de wandelingen en 1 tas met handbagage staan klaar! Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover!

Geen opmerkingen: