Dag 21: Vrijdag 8 oktober 2004

Reisroute: Boulder – Burr Trail – Capitol Reef NP – Notom Bullfrog Rd – Boulder

Vandaag slapen we uit in volle glorie. Pas om 9 uur worden we wakker. Ik wil onder de douche stappen, maar dan blijken we geen warm water te hebben. Hmmmm, dat is vreemd. Ik bel met de lobby en geef het probleem door, ik kan niets anders doen dan wachten. Na een uurtje wordt gebeld dat er weer warm water is en kan ik alsnog douchen. Om 11 uur ben ik helemaal paraat, opgeruimd en wel. We lezen nog even de e-mail in de lobby en om 12 uur gaan we op pad, lekker uitgerust.

Vandaag gaan we de Burr trail rijden. Volgens de hotellobby is de weg geopend, ook de Notom bullfrog road is weer open. De wash-outs zijn gerepareerd, dus we hebben geluk. Er is voor het weekend wel weer heel slecht weer gemeld, dus we hebben vandaag wel mazzel. Het eerste deel van de route is nog verhard en brengt ons al gauw bij het mooie uitzicht over Long Canyon. Daarna gaat het bergaf en rijden we er dwars doorheen. Het is een mooie route, schitterende omgeving. Onderweg parkeren we de auto even voor ene bezoekje aan een kleine slot canyon, maar die stelt niet zoveel voor.

Dan rijden we verder en zodra we de grens van Capitol Reef passeren verandert de weg in een gravel road. Kort daarna is ook de afslag links naar de Strike Valley Overlook. Dit is een echte dirt road, zonder hoge 4x4 kom je hier beslist niet doorheen. Het is maar 3 mijl tot aan kleine parkeerplaats, maar het kost toch wel even tijd om er te geraken. Een avontuur is het! Vanaf de parkeerplaats is het nog een flinke klim naar het uizichtpunt, en de wandeling is door stapeltjes stenen (= cairns) gemarkeerd, heel primitief, maar wel erg leuk. We komen niemand anders tegen, dus we hebben de prachtige natuur hier helemaal voor ons zelf!

Het uitzicht is adembenemend mooi! Je kijkt vanaf dit punt uit over de Waterpocket Fold, een apart fenomeen. Zowel naar links als naar rechts strekt die zich voor ons uit, omgeving door een prachtige glooiïng en door bergen. Als je heel goed kijkt zie je zelfs de Notom Bullfrog Road liggen die we straks gaan rijden. We laten het uitzicht goed op ons inwerken en dan begeven we ons weer aan de wandeling terug naar de auto. Bergaf gaat gelukkig een stuk gemakkelijker.

Ook de weg terug naar de Burr Trail is weer een avontuur waarvan we genieten, we hadden dit voor geen goud willen missen. Nu blijkt de cursus terreinrijden toch zeker zijn vruchten af te werpen, zeker ook omdat we veel meer zelfvertrouwen hebben in het rijden van zulke wegen.

Eenmaal terug op de Burr Trail vervolgen we onze route. Het is nog maar een klein eindje naar de switchbacks die ons naar beneden leiden naar de Notom Bullfrog Road. Vlak voor de switchbacks zien we een wash-out die juist is gerepareerd door een grote bulldozer. Wat kan water toch een enorme kracht hebben. Heel bijzonder ook dat het noodweer nog zo kort geleden was, want het landschap lijkt gortdroog te zijn. Waar is al dat water gebleven?

Boven aan de switchbacks stoppen we natuurlijk om te genieten van het geweldige uitzicht. Gelukkig is het geen moeilijke route en in korte tijd zijn we beneden. Onderweg komen we een aantal fietsers tegen die deze route blijkbaar fietsend hebben afgelegd. Een van de fietsers zit er duidelijk doorheen, en ze spreken ons aan om te vragen of we nog water hebben. Ze hebben helemaal niets meer, en ze moeten nog een behoorlijk stuk afleggen. We staan een fles water af en houden er 1 voor onszelf. Op dit soort routes moet je altijd zorgen dat je voldoende water en eten meeneemt, er kunnen namelijk altijd calamiteiten zijn. Stel dat je een lekke band krijgt of dat de motor onverhoopt stuk gaat, of je komt vast te zitten in het zand. Soms duurt het uren of dagen voordat er iemand langs komt om te helpen en dan wil je niet verhongeren of uitdrogen, dat zou levensgevaarlijk zijn. We hopen dan ook dat we de fietsers hebben geholpen!

Onderaan de switchbacks komen we op een splitsing. Rechtsaf ga je richting Lake Powell in het zuiden en linksaf richting Capitol Reef in het noorden. Deze laatste volgen wij, dit is de Notom Bullfrog road. Deze weg leidt ons langs de waterpocket fold, de omgeving is erg mooi. Halverwege komen we een ranch tegen, omgeven door mooie groene weides, terwijl de rest van de omgeving erg droog oogt. Dat zal vast een heleboel sproeiwater kosten! Vlakbij de ranch is opnieuw een stuk van de zandweg weggespoeld, hier kun je heel goed het pad van het water volgen. De bodem is nog drassig en heeft een mooie structuur gekregen door de vloed. De kracht van het water is weer overduidelijk, heel bijzonder.

Aan het einde van de route komen we weer op de verharde weg, en dan opeens is er weer een wash-out. De verharde weg is volledig weggespoeld over een breedte van een paar meter. Ongelooflijk! Er is een omleiding gemaakt met een zandpad, zodat we toch naar de UT-24 kunnen, de verharde weg die dwars door het noordelijk deel van Capitol Reef gaat.

Op de kruising met de UT-24 gaan we linksaf het park in. Omdat het inmiddels alweer vijf uur ’s middags is, gaan we hier geen wandelingen meer maken, maar dat wil niet zeggen dat we niet genieten van het mooie park. De uitzichten zijn schitterend, dit park is zeker het bezoeken waard tijdens een toekomstige reis. We zien een aantal mooie grote rotsen, wit en rood van kleur, en telkens zien we er iets anders in. Eén van de mooie grote rotsen lijkt net op een iglo, en is nog wit van kleur ook. Geweldig!

Vanuit Torey is het nog een uur rijden naar Boulder. Onderweg genieten we van de mooie herfstkleuren in de Boulder Mountains. Langs de weg staan heel veel espen die mooi gele bladeren hebben inmiddels, met een witte stam. De avondzon schijnt er mysterieus doorheen. Eenmaal in Boulder rijden we direct door naar de Burr Trail Grill voor het avondeten. Het eten smaakt hier goed. Blijkbaar hebben ze hier geen goede ervaringen met Europese toeristen want ze tellen de fooi gelijk bij de rekening, maar ze waarschuwen er wel netjes voor. We vinden het prima, scheelt weer wat telwerk.

Na het eten trekken we ons terug op de hotelkamer, kijken nog een film en ik werk het reisverslag weer bij. Daarna lekker slapen en morgen gezond weer op.