Dag 10 : Maandag 27 september 2004

Reisroute: Yellowstone NP ( Mammoth Hot Springs – Norris – Madison – Canyon – Lake)

Helaas bood de nacht niet de rust die we nodig hadden, we slapen niet zo goed. Er is geen airco op de kamer, en de kamer is erg warm. Ook is het erg gehorig en de andere gasten op de gang maken veel lawaai. We staan dan maar vroeg op en gaan ontbijten in hetzelfde restaurant waar we gisteren hebben gegeten, er is namelijk geen andere keus. Gelukkig smaakt het ontbijt wel goed.

Na het ontbijt gaan eerst even langs het postkantoor om de kaarten voor het thuisfront op de post te doen en daarna gaan we verder op onze ontdekkingstocht door Yellowstone. We beginnen met nog een kleine wandeling langs de Lower Terrace, en daarna nemen we de auto voor de Upper Terrace Drive. Deze is ook erg mooi, maar toch minder spectaculair dan de terrassen die we gisterenavond hebben gezien. Daarna rijden we weer terug naar Mammoth Hot Springs, omdat we zijn vergeten de dorst van onze slurpende auto te lessen. De prijs hier in het park is wel veel hoger dan buiten het park, maar een uitstapje naar buiten kost ook weer veel tijd, we nemen het maar voor lief.

Jammer genoeg voel ik me vandaag niet zo lekker. Ik heb veel last van de bijwerkingen van mijn astma medicijnen. Ik heb wel vaker last van trillende handen, maar niet zo erg als vandaag. Ik tril over mijn hele lijf. Zou het een lichte mate van hoogteziekte zijn? Ik heb ook meer moeite met ademen, nog veel meer dan in Rocky Mountain National Park. Dat is toch wel raar, want we zitten nu niet zo hoog in de bergen. Toch maar even afwachten vandaag.

Na de tankbeurt rijden we weer verder, eerst richting Norris voor het Geyser Basin. Onderweg maken we nog een fotostop bij Clearwater Springs en bij Roaring Mountain. Wat een vreemd fenomeen is die laatste! In het Norris Geyser Basin doen we de lange wandeling door het Back Basin, waar we onder meer de indrukwekkende Steamboat Geyser zien. Helaas sputtert die alleen vandaag, we zien hier geen eruptie. De erupties van deze geiser zijn helaas niet voorspelbaar, zoals sommige anderen in het park. Naast deze bekende geiser zien we nog een aantal andere interessante activiteiten, zoals de pruttelende modderpoelen (die doen me aan een heks denken….) en een aantal heel kleurrijke poelen. Het is een prachtig gezicht! Op de terugweg lopen we opnieuw langs Steamboat Geyser en daarna werpen we een blik in het erbij gelegen museum. Zonder Peter loop ik van daaruit nog even het pad naar beneden tot aan Porcelain Basin, voor wederom een schitterend uitzicht. Je raakt er niet uitgekeken!

We stappen opnieuw in de auto en rijden verder naar Madison. Onderweg stoppen we voor een steile wandeling naar Artist Paintpots, waar we opnieuw een mooi uitzicht hebben over een aantal geisers en poelen met heel felle kleuren. De kleuren in Yellowstone zijn echt zo mooi, ik raak er niet over uitgepraat. De volgende stop onderweg is bij Gibson Fall, hoewel die de naam geen eer aandoet. Het is namelijk geen echte waterval, maar een cascade. We maken een paar foto’s en begeven ons daarna naar Terrace Spring, een enorm warm klein meertje, waarin een gedeelte van het water kookt. Wat een idee, zeg…..

Vanuit Madison rijden we weer terug naar Norris, waar we nu de afslag nemen richting Canyon Village. Onderweg nemen we de scenic route langs de Virginia Cascade. In Canyon Village nemen we de eenrichtingsweg langs de Grand Canyon of the Yellowstone. Dit is de North Rim Road. Hier maken we een uitstapje naar Inspiration Point, waar we een mooi zicht hebben op de canyon onder ons. Peter laat mij nog enorm schrikken door in een onbewaakt ogenblik de fotocamera op het statief te zetten en die vervolgens ver over de afgrond vast te houden om met de zelfontspanner foto’s te maken. Ik schrik me een ongeluk als ik me juist op het klikmoment omdraai, omdat ik mijn camera in gedachten al naar beneden zie vliegen. Als ik weer ben bijgekomen van de schrik rijden we verder naar Grandview Point en Lookout Point, waar we de Lower Falls goed kunnen zien. Wat is deze waterval toch spectaculair! Prachtig.

Eenmaal terug op de hoofdweg maken we nog een uitstapje naar de bovenkant van de Upper Falls, we staan hier als het ware bovenop de waterval, met een mooi uitzicht upstream. Dan steken we met de auto de Chittenden Bridge over en rijden we de South Rim Road. Bij het eerste viewpoint hebben we een prachtig uitzicht over de Upper Falls, schitterend! Daarna rijden we verder naar Artist Point, voor nog een blik op de Lower Falls. We genieten ervan, het is werkelijk prachtig. Het weer werkt vandaag ook erg mee, het is erg zonnig en de temperatuur perfect. Het is inmiddels al laat in de middag, en het zachte licht doet de kleuren van de Canyon erg mooi uitkomen, wat hebben we toch een geluk dat we dit mogen meemaken!

Na het onvergetelijke bezoek aan de Grand Canyon of the Yellowstone rijden we verder naar Yellowstone Lake, want onze volgende overnachting is geboekt in het Lake Yellowstone Hotel. Onderweg stoppen we nog een aantal keren voor een mooi uitzicht over Hayden Valley, waar we langzaam een heel dreigende lucht zien aankomen. Dat belooft niet veel goeds! Even verderop stoppen we bij Sulphur Caldron en Mud Volcano, en de geur die hier hang is pure zwavel. Bij de geisers ruik je het ook wel, maar hier is het enorm indringend. Heel apart!

Na de laatste stop zitten we net weer in de auto als er een onweer losbarst met de bijbehorende neerslag. Het hagelt en het regent, het gaat enorm tekeer. Even verderop is het weer droog, maar niet voor lang, want de bui komt achter ons aan. Gelukkig zit de dag er bijna op!

In het hotel checken we in en we brengen onze koffers naar de kamer. Het is een heel oud hotel, met een gezellig ouderwetse sfeer, erg leuk! De kamer is klein, maar we hebben een prachtig uitzicht over Lake Yellowstone. Genieten! Voor vanavond half 9 hebben we een tafel gereserveerd in het restaurant, maar we hebben zo’n honger dat we even informeren of we niet eerder terecht kunnen. We hebben geluk, we kunnen gelijk aanschuiven! Dat komt goed uit, want buiten regent het nog altijd, en het wordt nu ook al donker, we missen dus niets.

We kiezen allebei de angus steak van het menu en die smaakt voortreffelijk. De bediening is ook erg goed en we nemen lekker de tijd om te genieten van de romantische sfeer. Na het eten maken we de souvenirwinkel onveilig en dan trekken we ons terug op onze kamer. Peter neemt een heet bad, en ik werk aan het reisverslag en sorteer alvast wat foto’s. Maar veel puf hebben we niet meer, de buitenlucht maakt niet alleen hongerig, maar ook moe. Om half 10 gaan we vandaag dan ook al onder zeil. Welterusten!