Hoogtepunten en statistieken in een terugblik

Het was een prachtige reis! We hebben rondgereisd door 5 staten, namelijk Colorado, Wyoming en Utah met uitstapjes naar South Dakota en Arizona. We hadden veel geluk met het weer: slechts 1 dag regen/hagel/sneeuw, verder alleen een paar keer een korte bui, telkens wanneer we onderweg waren in de auto. Timing! Er trok weliswaar een koufront over de VS heen, waardoor het overal een paar graden koeler was dan normaal, maar dat heeft ons niet gedeerd. De hadden een gemiddelde temperatuur van 18-22 °C, perfect voor een actieve vakantie.

Als ik onze reis achteraf in één woord zou moeten beschrijven, zou ik hem “kleurrijk” noemen, omdat we ontzettend veel mooie kleuren hebben gezien in de natuur, heel bijzonder! Naast de bijzondere schakering van pasteltinten die je vind in Badlands en Vermillion Cliffs, de felle kleuren in Yellowstone en de rode rotsen van Utah, hebben we genoten van de herfstkleuren. Het seizoen was perfect!

National Parken
Rocky Mountains, Yellowstone, Canyonlands en Bryce Canyon behoren tot onze persoonlijke parken-top, maar alle andere parken waren ook erg mooi! De Rocky Mountains mochten we beleven met een dik pak sneeuw, en dat maakte het wel erg bijzonder. Yellowstone met zijn natuurwonderen heeft veel indruk gemaakt door de felle kleuren en de kracht van water. Canyonlands was vooral erg ruig en onaangedaan, en Bryce Canyon met zijn aparte schoonheid is erg toegankelijk. De wandeling naar de bodem van de canyon zullen we nooit vergeten!

Badlands vonden we heel bijzonder met z’n grillige vormen en zijn aparte kleuren. De Grand Canyon North Rim vonden we mooier dan de South Rim, maar het bleef wel ontastbaar. Arches vonden we erg mooi, helaas konden we de hike naar Double-O-Arch niet afmaken door de sterke wind en verhinderde mijn astma-aanval een verkenning van de rest van het park. De dagtocht met Tag-a-Long door Canyonlands was zeer de moeite waard. We hadden het gevoel de canyon echt beleefd te hebben doordat we alle facetten van het park hebben mogen ervaren. De jetboat over de Colorado River was fantastisch, en de jeeptocht een heus avontuur. Deze tocht is beslist een aanrader!

Monument Valley was erg herkenbaar door alle films die we hebben gezien, een mooie ervaring om er zelf doorheen te rijden. Van Grand Teton hebben we niet zoveel gezien, maar het landschap waar we doorheen tourden was wel ongelooflijk mooi. We hebben genoten van de prachtige zonsopgang aan Jackson Lake.

Van alle parken die we hebben gezien vonden we Zion het minst mooi, maar heel eerlijk is dat natuurlijk niet. Het is een mooi park, maar heeft last van veel oneerlijke concurrentie (in onze ogen). Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ook de tijd van het bezoek en de condities van het weer bepalen sterk hoe je een bepaald park beleeft.

Scenic Routes
Deze reis stond bol van de mooie autoroutes. Burr Trail, Beartooth Highway en Highway 12 vonden we het mooist. Ook de korte trip naar de Pariah Movie Set was erg de moeite waard, vanwege het mooie landschap met de vele pastelkleuren. De Trail Ridge Road in het Rocky Mountain NP ebben we niet helemaal kunnen uitrijden omdat er zoveel sneeuw lag, maar wat we hebben gezien vonden we schitterend. De route naar Toroweap Overlook in de Grand Canyon hebben we niet afgemaakt vanwege de slechte conditie van de weg en ook onderweg naar Point Sublime in de Grand Canyon zijn we weer omgedraaid omdat we zo langzaam opschoten. Onderweg van Page naar Bryce was de Cottonwood Canyon road afgesloten vanwege een wash-out, maar een paar dagen later hebben we de reisroute omgegooid om de weg alsnog te kunnen rijden. Daar hebben we spijt van, hij viel ons erg tegen, al was de Grosvenor Arch wel de moeite waard.

Overige bezienswaardigheden
Antelope Canyon, Kennecott Copper Mine en het Buffalo Bill Museum vonden we zeer de moeite waard. De foto-tour van 2½ uur door Antelope Canyon hebben we volledig gebruikt en dat zegt genoeg! Ook het uitstapje naar de kopermijn kunnen we iedereen aanbevelen. Het was interessant, indrukwekkend en ook weer eens heel iets anders tussen al die nationale parken. Het Buffalo Bill Museum is ook een bezoekje waard, het is toch een heel ander soort museum dan wij Europeanen zijn gewend. Het past ook goed in de omgeving, vooral als je een reis maakt in het Wilde Westen. Een bezoekje aan The Wave hebben we helaas niet aan ons lijstje kunnen toevoegen, maar het maakte onze reis niet minder mooi.

Hotels
Deze reis hebben we geslapen in een aantal bijzondere gelegenheden. Met superstip op 1 staat de Dreamkatchers’ B&B in Big Water, vlakbij Page. Dit verblijf kunnen we iedereen aanraden, vooral ook vanwege de goede prijs in combinatie met de kwaliteit. We werden hier behandeld als keizers, de gastheren waren erg vriendelijk en gastvrij en het huis inclusief de gastenkamers was prachtig. Het ontbijt zorgt voor goede herinneringen, beter hebben we nog nooit gehad!

Ook de Red Cliffs Lodge in Moab was zeer de moeite waard, maar wel aan de prijzige kant. In Moab hebben we zelfs 2 nachten langer gelogeerd dan de 2 die we vantevoren hadden geboekt omdat het zo goed beviel. De lodge ligt langs de Colorado River, aan de Colorado River Scenic Highway (UT-128) en de kamer met privé terras en eigen ligbed heeft uitzicht op de rivier en de rode rotsen erachter. Mooier kan bijna niet! We hebben hier gegeten in het restaurant op de patio, met hetzelfde uitzicht genietend van de zonsondergang. Erg romantisch! Iedereen die ooit in de buurt is mag dit beslist niet overslaan.

Ook erg mooi, ook in de duurdere categorie, was de Boulder Mountain Lodge in Boulder langs de UT-12. Een mooie sfeer in een prachtige omgeving. Hier hebben we genoten van een heerlijk etentje in de Backbone Grill. In dit restaurant wordt organisch eten geserveerd, alles wordt er zelf gemaakt, zelfs de cola! Een heel bijzondere ervaring.

Ook aan de Signal Mountain Lodge in Grand Teton, de Grand Canyon Lodge aan de north rim van de Grand Canyon en aan het Carlton Hotel in Salt Lake City bewaren we warme herinneringen. De San Juan Inn in Kayenta kan ik zeker niet aanbevelen, dat was het dieptepunt van onze vakantie.

Mensen en ontmoetingen
Tijdens deze reis hebben we weer veel leuke mensen ontmoet. Valzelfspreken veel Amerikanen, maar ook een aantal Nederlanders uit de discussiegroep. De avondjes met Loek en Gepke in Aurora bij Denver waren erg gezellig en ook de ontmoeting met Martin en Elsa in Boulder, UT was heel leuk. Leuk om even wat reiservaringen uit te wisselen en alvast wat reisverhalen te kunnen delen. Verder hebben we heel veel Amerikanen ontmoet met een Nederlandse achtergrond. Mensen wiens moeder of vader is Nederland was geboren, we hoorden plaatsen als Appingedam en Zutphen uitgeproken met een Amerikaans accent. Leuk! In Kanab hebben we per toeval gedineerd met een Hawaiïaans stel en met hun hebben we de hele avond gelachen en plezier gemaakt, het klikte heel goed. Het verblijf in de Dreamkatchers’ B&B was ook leuk in dit opzicht, omdat we veel geklets hebben met de gastheren en de andere gasten.

Zoals te verwachten zijn we ook veel Indianen tegengekomen, als was dat meestal niet in traditionele kledij. Toch herken je ze heel gemakkelijk door hun aparte gelaatstrekken. Het viel ons op dat deze mensen vaak heel arm zijn, en niet erg vriendelijk.

Onder de toeristen kwamen we ook heel veel Aziaten tegen, vaak ik grote groepen, met meer fotocamera’s dan mensen. Ze gaan zo op in hun eigen ding, dat je moet uitkijken niet onder de voet te worden gelopen. Daarentegen zijn we tijdens de reis heel weinig afro-amerikanen tegengekomen. In de steden zijn ze goed vertegenwoordigd, maar in de natuur zie je ze weinig. Niet belangrijk, maar we vonden het wel opvallend.

Autorijden
Ten zuiden van Salt Lake City ontsnapten we ternauwernood aan een vreselijk ongeluk doordat een andere chauffeur niet zat op te letten. Onze ervaring is dat Amerikanen algemeen genomen slechte chauffeurs zijn, uitzonderingen daar gelaten. Ze rijden vaak met een telefoon in de ene hand, druk pratend in de hoorn, en een beker koffie in de andere hand. En dan intussen nog een auto besturen…. Opletten dus, en defensief rijden is hier het motto!

De Ford Explorer was een heerlijke huurauto, wat hadden we die graag ingepakt en meegenomen. Hij reed heerlijk en soepel, was lekker ruim en zat geweldig. Toen er op de I-70 een steen dwars door de voorruit ging, schrokken we enorm, maar gelukkig hadden we geen verwondingen. We konden de auto omruilen en kregen er een Buick Rendezvous voor terug. Geen slechte auto, maar het was toch geen explorer. Bij het inleveren kregen we dan ook een dikke waardebon om het leed te verzachten, vooral ook omdat we in de laatste auto geen navigatiesysteem hadden. En dat voor 2 dagen “leed”. Goede service!

Het tanken was dit jaar een stuk duurder dan andere jaren, zeker met zo’n SUV, dat zijn echte slurp-bakken. In vergelijking met Nederland is de benzine nog steeds veel goedkoper. De duurste benzine hebben we getankt in Yellowstone voor $2,31 per gallon, de goedkoopste in Colorado voor $1,73 per gallon. Een behoorlijk verschil dus!

De cursus terreinrijden die we voor vertrek hebben gedaan heeft zijn vruchten afgeworpen. Afgezien van een heel leuke en avontuurlijk dag in Veldhoven hebben we ook tijdens de vakantie veel plezier eraan beleefd. We hebben veel zelfvertrouwen opgebouwd en daardoor hoefden we niet met samengeknepen billen in de auto te zitten. Hoewel sommige stukken best avontuurlijk en spannend waren, hebben we nergens risico’s genomen en vooral genoten van de mooie routes. We zijn ervan overtuigd dat we dit nooit hadden gedurfd als we de cursus niet hadden gedaan.

Voorbereidingen
Deze reis had ik uitgebreid voorbereid, en daar ben ik achteraf erg blij om! Als echter beginners op hun eerste natuur-vakantie hebben we het niet slecht gedaan. Het was goed om een aantal hotelovernachtingen tevoren vast te leggen, daardoor hebben we een aantal bijzondere overnachtingen gehad op heel mooie plekjes. Ook de hotels in of vlakbij de nationale parken hadden we vooraf gereserveerd, waardoor we steeds heel dicht bij de bron konden blijven. Heel gemakkelijk en vooral ook erg mooi!

We hebben weinig problemen gehad door een verkeerde planning. Het schema was nog flexibel genoeg om iets te veranderen of anders in te vullen, en soms hebben we dat ook gedaan. Overnachtingen kunnen vaak gemakkelijker geannuleerd dan kort tevoren geboekt, en het kost meestal niets extra. De actieve en minder actieve dagen wisselen elkaar goed af, de wandelingen die we hebben uitgezocht waren erg geslaagd. Hoewel we een aantal (voor ons doen) zware trails hebben gelopen, hadden we die niet willen missen! Door de goede voorbereiding en de juiste uitrusting hebben we dit ook kunnen doen zonder problemen en blessures. We hebben veel profijt gehad van de goede wandelschoenen en de rugzak. Ook het meenemen van de tupperware koeltas was een goede zet, in de auto konden we ons eten en drinken goed gekoeld houden, zonder ijs zelfs! Heel handig!

Conclusie na een Amerika reis
Al met al een mooie reis, met veel indrukken en veel mooie natuur. We hadden vaak het gevoel in “the middle of nowhere” te zijn. Hoewel we met volle teugen hebben genoten, zouden we het de volgende keer toch anders doen. Deze reis heeft ons geleerd dat we de volgende keer toch meer willen genieten van de plekjes en iets minder willen reizen. Minder haast, meer tijd om te genieten! Misschien worden we gewoon ouder? Misschien verandert een mens wel door de tijd.

We hebben een roerige tijd achter de rug, en nog een roerige tijd te gaan, maar deze vakantie neemt niemand ons meer af! Hij heeft veel betekend voor ons en dat is veel waard. Het wordt zo al snel meer dan alleen een mooie reis, het is een blijvende herinnering voor het leven!

Anita zei

Wat een super reisverslag van 2004! Is ongeveer wat wij willen gaan doen. Een excursie lijkt me ook wel iets om te gaan doen. Die
met de jetboat/jeep in Canyonlands.
Heb gezocht bij tagalong Moab en de volgende trip gevonden: Canyonlands jetboat and 4WD Combo (HJO and HIO) van 134 dollar ( in 2009). Is dat de trip die jullie gemaakt hebben??? Zou je me dat kunnen laten weten?? Dat zou helemaal super zijn. Verder heb ik al een boel info uit je verslag opgeslagen!! lang leve de reisverslagen van iedereen!! Keibedankt.