Dag 11: Dinsdag 28 september 2004

Reisroute: Yellowstone NP (Lake – West Thumb – Old Faithful) –
Grand Teton

Dit prachtige uitzicht vanaf onze hotelkamer nodig natuurlijk uit voor het meemaken van een zonsopgang, de wekker stond vandaag dan ook om half 7. Blijkbaar was ik er zo op ingesteld, dat ik even voor de wekker al wakker werd. Jammer genoeg was er niet zoveel te zien, omdat het mistig was. Ik heb de wekker maar uitgezet en ben weer bij Peter in bed gekropen.

Om kwart voor 8 zijn we allebei genoeg uitgeslapen en na een lekkere warme douche maken we ons klaar voor het ontbijt. Bij het indoen van mijn gehoorapparaatjes merk ik dat 1 van mijn apparaatjes kapot is, na enig onderzoek blijkt de toonbocht te zijn gebroken, waardoor het geluid erg wordt vervormd. Niet om aan te horen! Maar gelukkig heb ik een reserve toonboch bij me, en kan ik mijn “zintuig” repareren. Maar schijn bedriegt, want nu past het oorstukje niet meer op het apparaatje, waardoor het steeds los gaat. En wanneer het los gaat, heeft dat een vervelend gepiep tot gevolg, en valt natuurlijk het geluid weg. En hier midden in Yellowstone is er natuurlijk geen hulp voorhanden. Nou ja, we moeten ons maar redden vandaag…….We ontbijten vandaag in het restaurant van het hotel, een andere keus is er hier niet. Het smaakte wel redelijk, maar het hield niet over. De volgende keer toch maar een eigen voorrraad meebrengen!

Nadat we zijn uitgecheckt maken we ons op voor de laatste dag Yellowstone. We rijden langs het meer naar West Thumb en maken daar een wandeling langs het basin. Deze ligt aan het strand van Lake Yellowstone en het is daarmee wel het mooist gelegen basin in het park. We zien er enkele pools met prachtige kleuren waarvan je de diepte ook heel goed kan zien. Ik verval in herhaling, maar het is echt prachtig!

Daarna rijden we naar Grant Village waar we de verwachte eruptietijden opvragen van de belangrijkste geisers in de Old Faithfull area. We rijden dan naar de Old Faithfull waar we een mooi plaatsje zoeken op de tribunes om de eruptie goed te kunnen zien. We zijn mooi op tijd, en we kunnen een mooi plaatsje bemachtigen. Als we om ons heenkijken zien we toch wel heel veel mensen. Vooral hier valt het erg op, in de andere delen van het park hebben er daar niets van gemerkt. Blijkbaar is de Old Faithfull de belangrijkste publiekstrekker in het park.

Voordat de Old Faithfull, die zijn naam te danken heeft aan de al lange tijd zo voorspelbare eruptietijden, zijn water in de lucht gooit, worden we vermaakt door een grote kudde buffalo’s, met een aantal baby’s in hun midden. Ze lopen pal voor ons langs, terwijl de geiser nog even op zich laat wachten. Als de geiser eindelijk losbarst is de kudde al een stuk verder, maar één buffalo wil nog wel dienen als voorgrond op de foto. De eruptie is erg indrukwekkend, precies zoals we hadden verwacht. Grappig is ook dat het Amerikaanse publiek na afloop een groot applaus geeft, alsof we in het circus een show hebben gezien. Grappig!

Na het spektakel wandelen we naar de Old Faithfull Inn om de lobby te bewonderen. Het is een schitterend hotel, dat moeten we beslist onthouden voor een volgend bezoek. We kijken nog even rond in het souvenirwinkeltje en daarna gaan we eten, we zijn alweer toe aan een lunch. Op de parkeerplaats roken we zojuist een lekker barbecue hamburgerlucht, maar we weten niet waar die vandaag kwam. Navraag bij het personeel leert ons dat we daarvoor bij de Geyser Grill moeten zijn, bij de tegenovergelegen Snow Lodge. Zo gezegd, zo gedaan. De hamburger smaakt Peter hier prima, terwijl ik een lekkere portie chili naar binnen werk.

Als onze magen weer zijn versterkt gaan we een wandeling maken door Geyser Hill, het basin achter de Old Faithfull geiser. Hier kunnen we nog meer geisers en pool bewonderen. Ook zien we, nu vanaf de andere kant, een nieuwe eruptie van de Old Faithfull, wel een mooi gezicht van deze kant!

Langs de route zien we nog een aantal erupties van kleinere geisers, maar ook die zijn erg mooi. Ze doen beslist niet onder voor de Old Faithfull. We lopen de route helemaal tot aan de Morning Glory Pool, waar we een park ranger een naastgelegen pool zien schoonmaken. Blijkbaar worden in de pools veel voorwerpen gegooid door toeristen. Geld, dat brengt geluk zeggen ze, maar ook afval. We vragen ons af welke idioten dit doen, het is zo’n prachtig stukje natuur dat je op slechts een paar gebieden over de hele wereld kunt bewonderen, Dat doe je toch niet?

Onderweg naar de genoemde pool genieten we vooral van de Castle Geyser, wat een fenomeen. Hij ziet er inderdaad uit als een kasteel, waaraan hij vast zijn naam heeft te danken. Erg mooi! Maar ook zien we een heel kleine geiser die continu een stroom water spuit met veel kracht, hij stopt nooit. We hebben extra veel geluk, omdat aan de voet van deze geiser een kleine regenboog zichtbaar is. Prachtig, wat kan de natuur toch een mooie kleuren teweeg brengen!

Bij de Morning Glory Pool draaien we weer om en wandelen terug naar de auto. Ik laat Peter en mezelf nog enorm schrikken door met een onverwachtse en zeer spastisch aandoende beweging, die ik nog steeds niet begrijp, mijn bril van de neus te lanceren, die vervolgens met een heel grote boog op de grond beland, op de stenen. Oeps……. Het zit me niet mee vandaag…. Hoewel, ik heb geluk, want de bril is nog heel, wonder boven wonder is er geen krasje op gekomen. Pfoe…..

Vanaf de pool is het nog een behoorlijke wandeling terug naar de auto. Onderweg komen we nog de nodige sporen tegen van de wilde dieren. Zo zien we de afdrukken van berenklauwen duidelijk afgetekend in de grond, en we zien daar vlakbij het karkas liggen van wat ooit een geit was geweest. Zou de beer nog in de buurt zijn? Ik wil er zo graag eentje zien, maar ik heb geen geluk!

Eenmaal terug bij de auto vervolgen we de route over de Grand Loop Road, de hoofdweg door het park, richting Madison. Onderweg maken we nog een wandeling langs het Midway Geyser Basin, met een aantal indrukwekkende bezienswaardigheden, en we zien de indrukwekkende en vaak vanuit de lucht gefotografeerde Grand Prismatic Spring. Wauw, wat is die mooi! Tijdens dit stuk van de route worden we achtervolgd door een grote bus vol Japanners, die vlijtig een heleboel foto’s maken van elkaar. Gelukkig kunnen we tussendoor ook nog een aantal mooie foto’s schieten.

Het volgende doel is het rijden van de Firehole Lake Drive, maar die levert ons niet veel nieuwe dingen. We zijn inmiddels ook wel erg verwend met al het moois dat we hebben gezien. Aan de overkant van de weg hebben we nog wel geluk bij de Fountain Paint Pots, waar we een prachtige eruptie mogen meemaken van de Fountain Geyser. Een heel toepasselijke naam, wat is die mooi!

De laatste stop die op het programma staat in Yellowstone is het Black Sand Basin, waar we nog een aantal heel kleurrijke pools kunnen bewonderen. Dan hebben we het wel gezien in Yellowstone, we gaan verder naar het volgende park. Ik rijd ons veilig vanuit Yellowstone naar Grand Teton. Het is nog een behoorlijk eind rijden, want we moeten via de zuid ingang het park verlaten en vandaar is het nog een behoorlijk stuk rijden naar de Signal Mountain Lodge, waar we de overnachting hebben geregeld voor vandaag.

Als we in Grand Teton zijn aangekomen, valt ons meteen de grote verandering in het landschap op. De uitgestrekte weides, met de mooie hersfstkleuren en de bergen op de achtergrond. Een plaatje! We rijden hier rond zonsondergang en dat levert een heleboel mooie gezichten op met schitterende kleuren. Toch besluiten we hier niet zoveel tijd door te brengen, want we zijn een klein beetje park-moe. We hebben even behoefte aan iets anders! Daarom besluiten we morgen verder te rijden naar Salt Lake City, met alleen een paar foto-stops, geen wandelingen.

Maar goed, even terug naar vandaag. De dag is nog niet om! Als we aankomen bij de Signal Mountain Lodge krijgen we een gratis upgrade naar een luxueuze lodge direct aan Jackson Lake. We hebben opnieuw een prachtig uitzicht vanuit onze lodge die zelfs een heuse veranda heeft. Morgen gaan we dus opnieuw de wekker zetten om een zonsopgang mee te maken! De lodge is ook erg groot, eigenlijk is het gewoon een compleet vakantiehuis. We hebben een eigen keuken, een aparte slaapkamer en een zitkamer met bankstel en eethoek. Hier zouden we gemakkelijk een week kunnen verblijven!

Als we de koffers hebben uitgeladen gaan we nog even een snelle hap eten in de bar bij het complex. Het eten smaakt hier heerlijk en de bediening is super goed: aardig, vol humor en erg attent. Het is een gezellige ervaring!

Maar nu gaan de oogjes alweer vroeg toe, uitgeput als we zijn na deze geweldige dag. We willen morgen weer lekker fris op pad!