Dag 23 : Zondag 10 oktober 2004

Reisroute: Mexican Hat – Monument Valley – Gooseneck SP – Moab – Colorado River Scenic Byway (Red Cliffs Lodge)

Deze nacht hebben we niet zo goed geslapen, de matrassen in de San Juan Inn zijn volgens mij toe aan vervanging. Als we willen opstaan is het nog donker, en dan blijkt geen enkele lamp te functioneren, op 1 klein schemerlampje na. Dat is lastig douchen zo…….. Wanneer we het euvel doorgeven aan de balie, blijkt er niemand aanwezig om het te verhelpen, en we moeten wachten tot 9 uur vanochtend. Gelukkig is Peter heel handig, en heeft hij het probleem snel gevonden (los contactje). Ik kan dan gelukkig toch in de douche.

Het ontbijt slaan we vandaag maar over, na onze slechte ervaringen van gisteravond. We rijden in plaats daarvan gelijk naar Monument Valley. Daar zoeken we eerst het bezoekerscentrum op, zodat Peter nog even gebruik kan maken van het toilet, en ik gebruik de tijd om uitgebreid rond te kijken in de souvenirwinkel. Ze verkopen er heel veel leuke dingen!

We doen de tour door Monument Valley op eigen gelegenheid, met onze huurauto. Er is ook een mogelijkheid om een tour onder begeleiding te doen, in 2 varianten. De korte variant duurt 1½ uur en is hetzelfde als de tour die je op eigen gelegenheid mag doen. De lange variant duurt 2½ uur en neemt je naast de standaard route nog mee naar een klein indianendorpje en je mag in een Hogan kijken (de traditionele huisvesting van de Indianen). Dat laatste is toch niet aan ons besteed, we vinden het niet prettig om de Indianen zo boven op hun neus te kijken, voor ons gevoel maken we dan toch inbreuk op hun privacy en daar voelen we ons niet lekker bij. Daarnaast is die tour ook erg duur. Op eigen gelegenheid dus, dan kunnen we ook de tijd nemen.

De route is unpaved, het is een groot zandpad, op veel stukken zelfs erg mul zand. Je kunt de route maar op 1 manier rijden, en ter begeleiding krijg je een kaartje met de beschrijving van de bezienswaardigheden. We doen er 2½ uur over, we nemen uitgebreid de tijd om foto’s te maken en we experimenteren met een foto-idee van Peter (gezichtsbedrog). We vinden Momument Valley erg mooi, en ook zo herkenbaar. Het lijkt alsof de Marlboro-Man achter elke rots zou kunnen opduiken, je waant je in het wilde westen, net alsof je midden in de film zit. Zo vroeg op de ochtend is het ook nog behoorlijk koud, en de lucht is heel apart, donker en bewolkt. Het levert mooie foto’s op, al zijn ze iets donkerder dan gewoonlijk.

Na de rondrit lopen we nog even langs de Indianenstalletjes langs de weg naar de ingang, hier vinden we nog een heel mooie Dreamkatcher voor boven ons bed. Als we zijn uitgekeken zijn we wel toe aan een lekker lunch, de magen rammelen behoorlijk omdat we het ontbijt hebben overgeslagen. We steken de grote weg over naar de Gouldings Lodge, waar we gaan lunchen in het naastgelegen Stagecoach Restaurant. De bediening hier verrast ons enorm, omdat ze zo vriendelijk zijn. Ook hier werken alleen Indianen, maar de sfeer is er erg warm en hartelijk. We eten allebei een heerlijke kop soep en een Navajo Taco, en die laatste is toch wel erg lekker. Een aanrader! Mjammie, we smullen! Hier komen we vast nog eens terug.

Na het eten kijken we nog even rond in de Trading Post, en ook hier verkopen ze weer heel veel mooi Indianen-souvenirs, gemaakt door de Indianen zelf. We vinden weer een paar leuke dingen van onze gading, en gaan dan weer op pad. Onze reis van vandaag gaat naar Moab, maar we maken nog wel een paar stops onderweg. De eerste stop is bij de rots die de naam geeft aan het plaatsje Mexican Hat, het ziet er inderdaad uit als een Mexicaanse hoed. De omgeving en het uitzicht is hier prachtig!

Daarna rijden we naar het Gooseneck State Park. Hier kun een drietal u-bochten (oftewel ganzennekken) in de San Juan River bekijken, naast elkaar. Het weer is een beetje somber, de rivier niet mooi van kleur, en dat maakt deze ervaring toch minder mooi als de Horseshoe Bend in de Colorado River. Maar het is wel bijzonder, die 3 bochten zo naast elkaar.

Dan begint het langste deel van de tocht vandaag. Na een uurtje rijden passeren we Blanding, een dorpje op de route. Hier ligt een wasstraat langs de weg, en we besluiten die te gebruiken om de auto weer terug te brengen in de originele staat. Hij lijkt wel oranje in plaats van groen….. Het zand van Monument Valley komen we werkelijk overal tegen! Het schuim van de wasstraat is fel roze, en ook dat is wel een komisch gezicht. Peter heeft zichtbaar plezier in het wassen van de auto, en we dollen een beetje met de waterslang. We worden ook nog verrast met een bezoekje van een enorme sprinkhaan, jeetje wat zijn die groot zeg!

Als de auto weer toonbaar is rijden we verder. De volgende stop dient zich aan na weer een uurtje rijden. Goed gedoseerd op deze manier! Even ten zuiden van Moab ligt langs de weg Wilson Arch, een indrukwekkende boog. Leuk, zo’n voorproefje van Arches National Park, dat natuurlijk op de planning staat tijdens ons verblijf in Moab. We klikken ook hier weer een aantal foto’s weg en rijden dan weer verder naar Moab, waar we om 3 uur ’s middags aankomen.

We parkeren de auto op een kleine parkeerplaats aan Main Street en wandelen dan even langs alle winkeltjes. Moab is niet zo groot, maar heeft wel een aantal leuke souvenir winkeltjes, en ook een paar leuke galeries. In de galerie van Tom Till, een bekende landschapsfotograaf, kan ik wel uren rondkijken. Wat een prachtige foto’s maakt die man, zeg! Als we zijn uitgekeken rijden we nog even naar het kantoor van Tag-a-Long om te informeren of we voor de gereserveerde dagtocht van morgen nog voorbereidingen moeten treffen, maar dat blijkt niet het geval.

We rijden dan naar de Red Clifs Lodge, het hotel dat we voor vandaag en morgen hebben gereserveerd. Het ligt langs de Colorado River, langs de Colorador River Scenic Byway, UT-128. Een prachtig plekje! Vanaf Moab is het nog ongeveer 16 mijl rijden en dat is geen straf, het is een mooie route. Als we het terrein oprijden zijn we al gelijk onder de indruk. Dat ziet er goed uit! We checken in en rijden door naar onze kamer. Die ligt ook aan de rivier en heeft dus een geweldig uitzicht. Er zijn grote glazen schuifdeuren naar het terras waar een ligbed staat en een tuintafel met stoelen. De kamer is één grote ruimte, maar door een hoogteverschil verdeeld in twee. Op het hoogste deel staat het bed, vanwaar je dus een geweldig uitzicht hebt over het landschap. Hoe romantisch! En in het lagere deel is een keukentje, voorzien van ijskast en magnetron, en ook een eethoek en een zitbank. Wauw, dit is super, hier kunnen we weken vertoeven!

Als we al het moois in ons hebben opgezogen en onze bagage een plekje hebben gegeven wordt het langzaam donker. De magen rammelen weer, dus we gaan op zoek naar het restaurant van de lodge. Het is een mooi en stijlvol restaurant, gebouwd in terrasvorm (stel je de rijstvelden in Azië voor), zodat elke tafel kan genieten van het uitzicht. Goed bedacht! Buiten is er ook nog een mooi terras aan de rivier, maar helaas is daar geen plaats meer. Geen wonder ook, wie wil er nu niet genieten van een zonsondergang in zo’n romantische setting? Maar de tafel binnen is ook helemaal niet verkeerd, dus we nemen plaats. We bestellen allebei een filet mignon, ik neem er een lekker glas wijn bij en genieten van deze plek. Het eten smaakt voortreffelijk! Mmmmmm……

Na het eten gaan we terug naar de kamer en kijken een film op tv. De kamer en de omgeving bevallen ons vandaag zo goed, dat we ter plekke besluiten om de rest van de vakantie om te gooien. We hebben geboekt voor 2 nachten en besluiten er nog 2 bij te boeken. Gelukkig kunnen we andere hotels die we hebben vastgelegd annuleren. Heerlijk, dat wordt genieten met een hoofdletter! Als we dit geregeld hebben gaan we lekker slapen, wetende dat ons nog een paar mooie dagen wacht!

Unknown zei

Hallo Jasmino,
Mooie en informatieve reportage van je. Net zo enthousiast over rijden in Amerika als wij. We rijden nu met een camper C25 van Los Angeles naar Ney York en deels door Canada. We gaan daar 7 weken over doen. Geboekt hebben we al.
Wil je deze reis op het net volgen, laat het dan even weten. Ik zal je dan de link mailen van mijn website.