Dag 20: Donderdag 7 oktober 2004

Reisroute: Bryce Canyon NP – Utah 12 – Boulder

Ik heb gisterenavond vol optimisme de wekker gezet om te genieten van de zonsopgang, maar ik ben nog zo moe dat ik de wekker weer uitdruk en me omdraai om verder te slapen. Om 8 uur worden we pas weer wakker, later dan gepland. We kleden ons snel aan, genieten van het ontbijtbuffet en duiken dan even de souvenirwinkel in. De winkel in Ruby’s Inn staat erg bekend om de vele originele Indianen souvenirs en we schaffen er enkele leuke dingen aan voor het thuisfront. Gelukkig is nu de lange rij aan de hotel balie ook verdwenen en we kunnen vlot uitchecken. Aan de overkant van het hotel gaan we nog snel even tanken en dan rijden we het park in. Je kunt goed merken dat het vannacht heeft gevroren, de rijp is nog goed zichtbaar en alles is wit. Een mooi gezicht!

Het is al 10 uur wanneer we onze auto parkeren bij het Sunset Point. We gaan hier een wandeling doen die ons de canyon ook van beneden laat ervaren. We beginnen met Wall Street, dit pad leidt ons naar beneden over een steile switchback. Eenmaal beneden wordt duidelijk waarom dit Wall Street wordt genoemd: er staan een aantal enorme bomen met het kopje boven de canyon uit. Mooi! Vanuit Wall Street doen we de Navajo Loop en later gaan we over naar de Queens Garden Trail die ons weer naar de rim brengt brengt bij Sunrise Point. De wandeling is maar 4,5 kilometer lang, maar wel erg inspannend door het hoogteverschil. De inspanning wordt goed beloond, want het is een van de mooiste wandelingen die we ooit hebben gemaakt. We wanen ons in een sprookjeswereld zo tussen die kleurrijke hoodoo’s, prachtig! En het weer werkt ook erg mee, het is zonnig met een stralend blauwe lucht en de temperatuur is inmiddels geklommen naar een heerlijke 18°C. Zalig….. Wanneer we terug zijn aan de rim moeten we nog de wandeling maken van Sunrise Point naar Sunset Point, waar onze auto staat. Dit is een wandeling langs de afgrond van de canyon met een paar mooie vergezichten.

Met de auto gaan we dan de rest van het park verkennen. De ander viewpoints zijn ook erg mooi, maar ze halen het toch niet bij de wandeling die we hebben gemaakt. Het is een heel apart park en de uitzichten zijn heel bijzonder. Vooral ook de Natural Brigde is erg mooi!

Blijkbaar zijn we niet de enigen die het park op deze manier verkennen, want op de verschillende parkeerplaatsen komen we steeds dezelfde mensen tegen. Bij het wegrijden van één van de viewpoints hebben we nog bijna een botsing omdat een Amerikaan wegrijdt zonder te kijken terwijl wij naast hem zitten. Door te toeteren kunnen we nog net voorkomen dat hij ons aanrijdt. Maar hij is er duidelijk niet blij mee, want bij het volgende viewpoint komt hij naast ons staan en zegt luid en duidelijk ”I have a problem with foreigners”….. Nou ja, zeg…… Peter en ik kijken elkaar aan, maar we reageren er beter niet op.

Om 3 uur ’s middags hebben we alle viewpoints gezien en we verlaten het park. We rijden naar Mossy Cave Fall, een kleine waterval even verderop langs de weg. Dit gebied maakt ook onderdeel uit van Bryce Canyon, maar je kunt het niet vanuit het park bereiken. Hier maken we een korte wandeling, maar de waterval stelt niet veel voor, het is slechts een klein straaltje. Het water is wel erg mooi helder.

Dan rijden we weer verder over UT-12 naar Boulder. Het is een mooie route, met prachtige uitzichten over Grand Staircase Escalante National Monument, een hele mond vol. GSENM is een van de jongste toevoegingen aan het beschermd natuurgebied in Amerika, in 2000 door president Clinton uitgevaardigd. Vanaf Bryce is het nog 1½ uur rijden, maar we doen er iets langer over door verschillende stops langs de route.

Om half 6 arriveren we bij de Boulder Mountain Lodge, het hotel dat de komende 2 nachten onze thuisbasis is. We hebben een mooie ruime kamer met een geweldig bed en een dvd speler. In de (kleine) hotellobby halen we een aantal films voor vanavond, dat is lekker relaxen. Om 7 uur hebben we gereserveerd in de Backbone Grill, het restaurant bij het hotel. In dit kleine en heel gezellige restaurant wordt organisch voedsel geserveerd, zelfs de cola komt uit eigen tuin! Het eten smaakt voortreffelijk, het is een geweldige ervaring, zeker een aanrader. Neem wel genoeg geld mee, want het is niet goedkoop (wij betaalden $90).

We zijn net terug op de kamer als de telefoon gaat. De receptie meldt ons dat er 2 bezoekers zijn voor ons, het blijken 2 mede forummers te zijn die toevallig in dezelfde regio vertoeven: Martin en Elsa. Met hen hebben we gezellige avond in de gemeenschappelijk ruimte van het hotel, een leuke onderbreking van onze vakantie. We wisselen nog een aantal goede tips en adviezen uit en om half 11 gaan we weer ieder onze eigen weg. Wij kijken nog een film met Eddie Murphy op onze kamer en dat gaat het licht eindelijk uit.