Dag 8: Zaterdag 25 september 2004

Reisroute: Sheridan – Shell Falls – Big Horn Mountains – Greybull - Cody

Zoals we onszelf gisteren hebben beloofd, slapen we vandaag eerst lekker uit. We liggen immers toch voor op het schema. Voor mijn doen slaap ik een gat in de dag, ik word pas wakker om 9 uur. Dat was blijkbaar hard nodig!

We doen lekker rustig aan, uitgebreid douchen, foto’s kopiëren naar de flashtrax, reisverslag bijwerken en gewoon lekker tutten. Het is al half 11 als we op pad gaan naar onze volgende bestemming: Cody. We nemen de scenic route door Shell Canyon, dwars door Big Horn National Forest. Het is een mooie route die ons hoog de bergen in voert. And what goes up, must come down, nietwaar? In de bergen komen we ook hier weer sneeuw tegen, maar in het dal is de temperatuur met 70°F heerlijk.

We passeren de Shell Falls en ondanks dat de bezoekersfaciliteiten zijn gesloten nemen we hier toch een kijkje. Het is absoluut de moeite waard. Nadat we weer de nodige plaatjes hebben geschoten van het natuurschoon rijden we weer verder. We passeren het dorpje Greybull waar we de auto ook weer voorzien van de nodige liters brandstof. Met de telefoon bij het tankstation en de zojuist door ons aangeschafte telefoonkaart krijgen we voor het eerst contact met pap en mam, en we kletsen even lekker bij. Zo’n telefoonkaart is toch wel erg handig, vooral als de mobiele telefoon niet werkt in het Wilde Westen. Vlakbij het tankstation ligt een groot vliegtuigmuseum. Hier gaan we niet naar binnen, maar we nemen wel een kijkje langs de weg. Er staan een aantal heel indrukwekkende machines opgesteld op het terrein buiten!

Om half 3 ’s middags komen we aan in Cody, waar we eerst het Buffalo Bill Historical Center opzoeken. De dame achter de kassa is zo vriendelijk om ons slechts voor slechts 1 persoon entree te berekenen, omdat we zo laat op de middag zijn. We hebben nog 2½ uur de tijd, en dat is voor ons precies genoeg. De verschillende musea in het complex zijn erg de moeite waard. Het is erg mooi opgezet, heel interactief, en de informatie is van een hoog niveau. We genieten ervan! Het is niet druk met bezoekers, maar toch lopen er heel veel mensen rond. Er is hier vanavond een Patrons Ball, en veel mensen zijn heel druk met het aankleden van de verschillende ruimtes en het dekken van de verschillende dinertafels die hier tijdelijk zijn opgesteld. Het geheel ziet er erg sfeervol uit!

Na het museum rijden we naar de Buffalo Bill Dam. Het is maar een kleine dam, maar de ondergaande zon zorgt wel voor een mooi uitzicht. Niettemin zijn we snel uitgekeken en we rijden weer terug naar Cody op zoek naar een slaapplaats. We belanden in Buffalo Village, in een kleine cabin. Klein, maar fijn. Het is voorzien van alle gemakken en het is erg knus en gezellig. Na het uitladen van de koffers gaan we iets eten bij de lokale Italiaan, en dat smaakt voortreffelijk. Goede keus! We wandelen dan nog even door het kleine centrum van het dorp en gaan dan weer terug naar onze cabin voor een knusse avond.

We hebben vandaag gehoord dat de Beartooth Pass is gesloten vanwege de vele sneeuwval, dat is wel een domper voor ons. We hebben nu wel een extra dag in Yellowstone. Toch besluiten we later toch maar naar het Noorden te rijden, naar Cooke City, want de oostelijke toegangsweg vanuit Cody naar Yellowstone is vanwege wegwerkzaamheden heel beperkt open. Misschien hebben we morgen geluk, en is de weg toch geopend? We zullen zien. Nu eerst lekker slapen!