Dag 3: Maandag 20 september 2004

Reisroute: Denver (stad bezichtigen) – Aurora - Denver

De jetlag heeft ons nog steeds te pakken en we zijn alweer vroeg wakker. Na het douchen gaan we weer ontbijten, en om 8 uur laten we het ons weer goed smaken. Daarna gaan we op pad, vandaag staat de bezichtiging van de stad op het programma.

We starten met een stop bij het Molly Brown House, vlakbij het hotel, maar dat is helaas nog gesloten. Daarna rijden we door naar de Public Library. Hier parkeren we de auto langs de straat. Hoewel maandagmorgen, is er niet zoveel verkeer op straat, het is nog erg rustig. Omdat de bibliotheek nog is gesloten maken we een wandeling in het aangrenzende park, met een mooi uitzicht op het Capitol en het gemeentehuis. Hier zien we ook enkele zwervers de roes uitslapen, en de eekhoorntjes ontwaken en gaan op jacht naar voedsel.

Het is alweer erg warm vandaag, zo vroeg op de ochtend is de 20°C al gepasseerd en het belooft nog veel warmer te worden. De voorpellingen voor morgen zijn echter slecht. De kou zet in en het zou slechts 7-8°C worden. Dat kunnen we nu nog moeilijk geloven.

Het duurt nog een kwartiertje tot de bibliotheek opengaat en die brengen we door in het naastgelegen koffie-café. Hier drinken we een lekker kop(je) thee en genieten we van de prachtige prenten die aan de muur hangen. Er hangen een heleboel mooie foto’s bij van Amerikaanse steden, prachtig! Als de grote deuren eindelijk opengaan dwalen we eerst een beetje rond in het gebouw. Het is een enorm groot gebouw, maar op het eerste gezicht niet zo spectaculair.

Dan nemen we de lift naar de bovenste verdieping. Vanaf deze verdieping is er een prachtig uitzicht over Downtown Denver. Op deze verdieping ligt ook de leeszaal, met een heel apart houten bouwwerk in het midden, dat het licht van buiten heel apart reflecteert, het is een heel mooi gezicht. Het maakt de zaal heel sereen, wat de rust ten goede komt natuurlijk. Naast de leeszaal ligt de kartografie afdeling. Hier zijn een heleboel enorme landkaarten te vinden, velen daarvan ettelijke tientallen jaren oud. Prachtig! En zo gedetailleerd……… Wel heel apart dat wij als bezoekers deze kaarten gewoon mogen bekijken, ze liggen niet achter glas of zo. En alles ziet er nog prachtig uit, geen tekenen van vandalisme hier!

In de hoek van deze afdeling ligt ook een heel beroemde conferentiezaal. Hier heeft in juni 1997 de Denver Summit plaatsgevonden, een grote vergadering van een aantal wereldleiders. Onze eigen Wim Kok zat toen aan deze tafel tegenover President Clinton, hij vertegenwoordigde de European Council. De tafel met alle naambordjes was nog in tact. Leuk om te zien!

Als we zijn uitgekeken in de bibliotheek lopen we naar het Capitol om informatie te vragen over de rondleidingen die hier worden gegeven, we komen daarvoor later vandaag terug. Daarna verplaatsen we de auto naar een nabij gelegen parkeergarage, want langs de weg mag hij maar 2 uur blijven staan. Vanuit de parkeergarage lopen we naar de Denver Mint. Hier kunnen we helaas alleen het bezoekerscentrum bekijken en de souvenirwinkel, de Mint zelf is gesloten voor bezoekers.

Vanuit de Mint lopen we naar het vlakbij gelegen Firefighters Museum. Het is een klein museum, maar ze hebben een aantal enorm oude brandweerwagens gestald en ook een aantal bijzondere andere attributen. Op de eerste verdieping van het museum is een gedenkmuur gemaakt voor de slachtoffers van 9/11. Het is een prachtig museum, we krijgen de tijd hier makkelijk om!

Vervolgens lopen we terug naar het Capitol voor de rondleiding. We hebben een enthousiaste gids die veel bijzonderheden vertelt over het gebouw, zoals het speciale marmer dat overal in het gebouw is gebruikt en dat slechts op 1 plaats in de hele wereld is gevonden: in Pueblo, Colorado. Dus wel heel toepasselijk voor dit capitol, dat de staat Colorado vertegenwoordigt. De voorraad in Pueblo is uitgeput, al het marmer is verwerkt in het Capitol, en dat maakt het dus heel zeldzaam. Het is een mooi gebouw, vooral de lift is prachtig! En vanaf de hogere verdiepingen heb je een mooi uitzicht over de benedenvloer.

Vanuit het Capitol lopen we naar de 16th Street Mall. Dit is een winkelstraat zoals wij die in Nederland kennen. Er mogen geen auto’s komen, alleen bussen rijden de grote en heel brede straat op en neer, en je vind hier alle grote winkelketens uit Amerika. Natuurlijk sla ik weer een slag bij Dress Barn, waar ik een heel leuke rok scoor met een bijpassend shirt. Heel chique!

Vanuit deze straat maken we ook een ommetje naar het Brown Palace Hotel, naar Larimer Square en het Tabor Center. We bekijken de Denver Pavillons en brengen een uur door in de Barnes en Nobles en Borders, mijn favoriete boekenwinkels. Ik zou er wel een hele dag kunnen doorbrengen, maar dat kan ik Peter niet aandoen. We kopen nog een paar kleine sourenirtjes en nemen de bus terug naar het begin van de straat. Vanaf hier lopen we terug naar de parkeergarage om de auto weer op te halen.

De auto brengt ons vervolgens naar de AAA in Denver. Hier slaan we een grote slag en halen we landkaarten van alle staten die we zullen aandoen tijdens deze reis, en tevens ook een aantal boekjes met toeristische gegevens. Heel handig, en gratis voor ANWB leden! Als we weer onderweg zijn, bellen we even met Loek en Gepke om te informeren of ze het leuk vinden om nog eens met ons te gaan eten! Maar in plaats van uit eten gaan, worden we uitgenodigd voor een echte Amerikaanse Barbecue. Dat laten we ons geen 2 keer zeggen natuurlijk,

De volgende stop met de auto is bij Michaels, een enorme hobbywinkel. Ook hier slaag ik weer voor de nodige scrapbookspulletjes, die in Amerika zoveel goedkoper zijn dan in Nederland. Zucht, ik kan de hele winkel wel opkopen……. Ik heb me dan ook lekker uitgeleefd! Het budget dat ik bij elkaar had gespaard met mijn verjaardag is na dit bezoek dan ook helemaal op.

Voordat we naar Loek en Gepke vertrekken, gaan we ons even opfrissen in het hotel. Onderweg zoeken we met Neverlost naar een supermarkt om een toetje te scoren, maar we werden steeds naar een distributiecentrum geloodst. Dat was niet zo handig, en na even zoeken hebben we het opgegeven. Gelukkig werd het ons niet kwalijk genomen, en achteraf gezien had een toetje er ook niet meer bij gepast. De barbecue was enorm lekker, de steak was super, en de bijpassende salades maakten het geheel af. Het was weer een heel gezellige avond! Maar helaas moet ook daar een einde aan komen, en om 10 uur gaan we weer terug naar het hotel, waar we gelijk onder zeil gaan!