Dag 6: Donderdag 23 september 2004

Reisroute: Wheatland – Wind Cave NP – Custer SP – Mount Rushmore – Rapid City

Na een heerlijke nacht in een gloednieuw bed worden we lekker uitgerust wakker. En we hebben het niet koud gehad! Na het ontbijt gaan we weer op pad, nog verder naar het noorden. Ik bijt het spits af vandaag, ik zit voor het eerst deze vakantie achter het stuur. We volgen nog een klein stukje de I-25 en bij Lusk gaan we van de snelweg af. De route is saai en het waait enorm hard. Gelukkig is het wel droog en zonnig, al is de temperatuur nog maar 54°F, oftewel 12°C. Langs de saaie weg komen we zowaar nog een file tegen: de trein! We zien een heleboel heel lange treinen achter elkaar. Er moet vast een groot bedrijf in de buurt zijn, maar we zien niets van betekenis. Heel af en toe zien we een zijweg langs de highway met een brievenbus aan het begin, maar de grote ranches liggen zo ver van de weg af, dat we ze niet kunnen zien.

Na een paar uurtjes rijden komen we in het begin van de middag aan in Wind Cave National Park. Als we het park binnenrijden komen we al snel bij een kruising met een parkeerplaats en een informatiebord. Als we hier uitstappen horen we een geluid dat we niet kunnen thuisbrengen, maar we zien al snel waar dat vandaan komt: we worden omringd door prairie-dogs. Om ons heen liggen een aantal grote weides waar het stikt van deze schattige beestjes. We maken natuurlijk een heleboel foto’s!

Daarna rijden we verder, op zoek naar het visitor center. Onderweg zien we een aantal buffalo’s langs de weg grazen die we natuurlijk ook vereeuwigen op de foto. En als we dan weer verder rijden steekt een coyote de weg over, pal voor onze auto. Wauw!

Eenmaal in het visitor center nemen we een kijkje. Er is een museum en een heel mooie souvenirshop. Hier starten ook de rondleidingen naar de grotten, maar daar hebben we vandaag niet zoveel zin in. Later blijken die ook allemaal te zijn volgeboekt, dus we hadden dan sowieso achter het net gevist. We gaan dan verder op pad naar Custer State Park. We passeren door een mooi landschap met veel wildlife, onderweg poseert een prairiehondje zelfs naast onze auto speciaal voor ons!

In Custer State Park nemen we Needles Highway. We betalen netjes het entreegeld, door het geld te deponeren in een geldzakje en dat in een brievenbus te gooien. Aan het begin van de weg zien we niet veel nieuws, en we vragen ons af of dit het geld wel waard is. Halverwege de route verandert het uitzicht en we zien een aantal heel bijzondere rotsformaties. Nu begrijpen we waar de naam van deze weg vandaan komt. Prachtig! We passeren een tweetal heel smalle tunnels die zijn uitgehakt in de rotsen, heel avontuurlijk en erg mooi. Peter speelt nog even voor ontdekkingsreiziger en klimt op 1 van de rotsen voor een nog beter uitzicht.

Daarna gaan we weer de berg af en via een aantal s-bochten komen we bij Sylvan Lake. Hier pauzeren we even en maken een korte wandeling langs het meer. Hier waait het erg hard, en de wind maakt het erg koud. De zon is nergens te bekennen. We blijven niet lang en rijden daarna de kortste route naar Mount Rushmore. Deze bezienswaardigheid staat al heel lang op het wensenlijstje van Peter en hij wordt dan ook even stil bij de aanblik van die massieve hoofden in de berg. We zijn onder de indruk, we vinden het zeer de moeite waard. Natuurlijk kijken we ook rond in het bezoekerscentrum en slaan we onze slag in de souvenirshop. Daarna vervolgen we onze route. We willen nog een stukje rijden van de Peter Norbeck Scenic Drive, omdat je door de tunnels op deze route een mooi uitzicht hebt op Mount Rushmore. Het is inderdaad erg mooi!

Onze overnachting staat gepland in Rapid City, de uitvalsbasis voor een bezoek aan de Badlands morgen. We gaan op weg en onderweg in de stad eten we in de Outback die we toevallig passeren. Vandaag smullen we allebei van de Victoria Center Cut Filet, voorafgegaan door een lekker broccoli cheese soup. Deze biefstuk bij Outback is abominabel goed, de lekkerste die we ooit hebben gegeten. We smullen dan ook enorm. Ik heb een berehonger en als toetje neem ik nog de Cinamon Apple Oblivion en die gaat erin als koek. Nooit eerder was een toetje zo lekker!

Na het eten zoeken we een motel, en we slagen bij de Country Inn & Suites, tegenover de Outback. Dat is snel gevonden! We krijgen na een beetje onderhandelen een suite met een bubbelbad voor de prijs van een normale kamer. Na het inchecken halen we nog snel een paar boodschappen bij Target om de hoek van het hotel, we lezen even de e-mail op de centrale computer en duiken dan samen de whirlpool in. Dat is lekker ontspannen!